Skip links

Efterspørgsel på grønne reklamer

Der er kommet efterspørgsel på grønne reklamer

I de seneste par måneder har jeg slet ikke tal på, hvor mange grønne budskaber jeg har sendt ud i verden. Det er sgu meget fedt.

Det handler både om grøn omstilling, om menneskelig bæredygtighed, og hvordan virksomheder gang på gang forsøger at lave produkter, der er mindre ødelæggende for Verden.

Lad mig komme med et par eksempler:

I sidste uge lagde jeg stemme til Monkey Glasses’ nyeste kampagnefilm for deres helt nye brilleserie Upcycled Glasses, der er lavet af genbrugt plastik fra vandflasker og hård plastik fra madbeholdere. Rimelig cool.

Forrige uge lagde jeg stemme til Comwells nye film om de grønne tiltag på deres hoteller. Comwell fortæller, at de oprigtigt vil gøre en forskel i Verden, og at de ikke er perfekte i hele omstillingen, men at vi er fælles om at ændre på, hvordan vi for eksempel bruger et hotel. Det handler om at tænke over alt fra vask af håndklæder til brug af bæredygtige materialer.

Jeg lavede en reklame for Samsung, der sælger klimavenlige varmepumper, og så lavede jeg også en reklamefilm for FOA, og den havde fokus på menneskelig bæredygtighed.

Menneskelig bæredygtighed er jo en af mine egne mærkesager, fordi jeg er af den overbevisning, at jo mere balance vi mennesker har i vores liv, og jo mere frihed det enkelte menneske har, des federe og mindre stressede mennesker bliver vi, og så træffer vi også bedre valg, der kommer samfundet til gode.

Tænk bæredygtigt

Jeg kan mærke en stærk tendens inden for min branche til, at virksomheder i højere grad ikke bare vil have en grøn profil. De vil også reklamere med den, fordi det i dag er et vigtigt element i forbrugervalg. Vi kan godt lide, at virksomhederne tager ansvar for den planet, som vi alle sammen bor på, og som vores børn gerne skal bo på, når vi ikke er her mere.

Jeg er ret tilfreds med, at grøn omstilling i stigende grad bliver til kommerciel omstilling og omvendt, og at jeg som speaker er med til at levere budskabet. Vil man have bedre bundlinje tal, skal man have en grøn profil, fordi det efterspørger forbrugerne. Som speaker er jeg også glad for, at den grønne profil skal markedsføres – altså hvis den har bund og ikke falder ind under ”greenwashing”, men reelt sigter mod at gøre Verden til et bedre sted.

Ingen siger, at man fra start skal være perfekt i sin grønne omstilling, men gør man noget godt for Verden og tager sit ansvar seriøst, lægger jeg med et smil stemme til det gode budskab.

Danmark har bundet sig til det ambitiøse 70 pct. reduktionsmål inden 2030, og den grønne omstilling er i gang. Tal fra Dansk Erhvervs medlemmer viser, at tre ud af fire virksomheder, der forventer en stigende efterspørgsel efter grønne produkter, allerede i dag er i gang med at omstille deres virksomhed. Det understreger, at markedsmekanismerne virker – grøn efterspørgsel giver grønne produkter og services.

Det giver altså mening at omstille sig til en grøn virksomhed og samtidig fortælle verden om det, så forbrugerne kan tage bevidste, oplyste og grønne valg.

 

Leave a comment