Skip links

Fra radioen The Voice til stemmen bag mange store brands

Fra radioen The Voice til stemmen bag mange store brands

Mille har lagt sin stemme til brands siden 2005, og det hele startede med en tilfældig invitation.

Siden 2005 har jeg haft fornøjelsen af at lægge min stemme til en lang række brands. Alt begyndte på The Voice-radioen, hvor jeg blev spurgt af Torben fra produktionen, om jeg ville prøve at lægge stemme til en reklame. Og selvfølgelig sagde jeg ja! Det sekund, jeg trådte ind i boksen, vidste jeg, at det var noget, der faldt mig helt naturligt. Det krævede ingen anstrengelse. Jeg kunne lege med teksten og justere mit instrument efter, hvem målgruppen var.

Min folkeskolelærer sagde at man ikke kunne leve af at tale. ‘Nå’

Siden da har jeg tilbragt utallige timer i studiet og gjort min stemme til min karriere. Selvom min folkeskolelærer engang sagde: “Mille, man kan ikke leve af at tale,” har jeg bevist, at det ikke er sandt. Faktisk har jeg også vist, at man kan rejse verden rundt som voiceover artist. Og det var der også mange, der ikke mente var muligt.

Jeg har hjulpet mange anerkendte brands, heriblandt SAS, Fitness World, Ilva, Max Factor, Føtex, Skat, Ålborg Kommune, Hiper, Intersport, Sportmaster, Coca Cola, Hello Fresh, Børnecancerfonden, DR, TV2, About You, Novo Nordisk Fonden, Comwell og mange andre. Jeg har indlæst et hav af bøger og blev endda nomineret for min indlæsning  “Langt fra leverpostej” hos Mofibo.

Jeg har betrådt studier over hele verden – fra Nashville til Granada og tilbage til København. Nu spørger du måske: Kræver det en særlig evne at være en professionel speaker, indlæser eller voiceover artist? Ja, det vil jeg klart mene. Men meget af det kan også trænes og læres, for det er en kompetence at kunne oversætte en tekst til en bestemt målgruppe og levere den via lyd.

Speak – begynderfejl

Når jeg engang imellem instruerer eller giver feedback til mennesker, der gerne vil arbejde som speaker, bliver de ofte overraskede over, hvor mange teknikker der er at finjustere, når man lægger stemme til en produktion. For nylig havde jeg min datter med i studiet, og jeg lagde mærke til, hvordan hun tabte energien på det sidste ord, som om det ikke havde betydning. Det er en klassisk begynderfejl. En anden begynderfejl er at læse op med en stakato-rytme, der gør det svært at finde flowet og lyde naturlig.

At lyde så naturligt som muligt, når man indlæser eller speaker en reklame, burde være det nemmeste i verden, men det er faktisk en af de største udfordringer for de fleste. Det er ofte her du kan høre den store forskel på en amatør og en professionel.

Tak fordi du besøger min hjemmeside, og jeg ser frem til at samarbejde med dig. Mille

Leave a comment