Lyd er ikke bare lyd. Lyd skaber følelser og højner din brand-awarness.
Kan du forestille dig at se en gyserfilm uden lyd? Ville filmen stadig være lige så uhyggelig, hvis der ikke var nogen lyd? Ville det give nogen mening, hvis monstre sprang ud af skabe eller op af graven, uden at der var nogen lydeffekter? Intet Bøhhhhhhhhh. Ingen knirken på trappen. Det er tvivlsomt, om filmen ville være lige så effektiv og uhyggelig uden lyd.
Lyd påvirker os mennesker på mange måder, fordi den kan frembringe følelser og stemninger i modtageren. Hvis lyden er dårlig eller mangler helt, kan oplevelsen af filmen, eller enhver anden form for medie, falde fladt hos modtageren.
Men lyd er ikke bare lyd. Det handler om, hvilket soundtrack du vælger til dit brand. Hvad vil du signalere overfor din målgruppe, og hvordan skal det egentlig lyde?
Hvis du vil have et uprofessionelt og ligegyldigt soundtrack til dit brand, så skal du vælge at:
- Bruge en dårlig eller uprofessionel speaker
- Bruge så lidt penge på lyd som muligt
- Være ligeglad med om det lyder dårligt eller ej
- Lad være med at producere lyden, eller få en uprofessionel til det.
Men du vil sandsynligvis ikke have dit brand til at blive opfattet som ligegyldigt eller uprofessionelt. Derfor bør du investere i en ordentlig lydoplevelse til dit brand. Det kan være med til at skille dig ud fra konkurrenterne og give din målgruppe en bedre oplevelse.
Hvis du ønsker, at dit brand skal fremstå lækkert og professionelt, så bør du:
- Betale for en professionel voice-over artist
- Betale for en professionel producer (som eventuelt kan være den samme som vo-artisten)
- Bruge penge på lyd og værdsæt, at du sender det bedste på markedet.
- Skab en følelsesmæssig og historiefortællende lydoplevelse til dit brand.
God lyd kan være med til at skabe en følelsesmæssig forbindelse til dit brand og give det en stærkere identitet. Så spørg dig selv, hvordan dit brand skal lyde, og vælg en lydoplevelse, der passer til dit budskab og målgruppe.