Hvad er forskellen på speak til radio- og TV reklamer, samt film?
Hvad er forskellen på speak til radio- og TV reklamer, samt film?
Når du hører stemmen i en radio- eller TV reklame, så bemærk lige hvordan intonationen er. Som voice-over skuespiller ved jeg, at stemmen i reklamer har en stor indflydelse på hvordan budskabet modtages af målgruppen. Det er ofte lyden og dermed stemmen, der kan være afgørende for om reklamen er god. Der er to typer af stemmer i reklame produktion: speak og voice over acting. Derudover er der også filmspeak.
Her har jeg beskrevet hvordan de tre stemmer skiller sig ud fra hinanden.
Du kan høre på mine eksempler hvordan jeg gør for at ændre min stemme, så den passer til formålet.
Speak-stemmen
Det er den stemme, der bruges i direkte reklame, hvor jeg som person taler til kameraet eller mikrofonen. Jeg ved, at det er vigtigt at have en pædagogisk og overbevisende tone, der fanger opmærksomheden hos målgruppen. En kraftfuld og fængende speak-stemme kan også øge salget af produktet eller en service.
Filmspeak
Er en anden form for stemme end reklamer. De er typisk brugt i baggrunden af film, som oplæser eller i dokumentarfilm, som den, der fører publikum ind i en ny verden. Der er ingen der gider høre på en kedelig stemme i 2 timer, så det er vigtigt at have fundet en stemme, der er unik og kan leve sig ind i filmens indhold.
Det er filmspeakerens opgave at fremhæve det visuelle budskab. Filmspeak skal være varm og appellerende og stemmen skal passe til indholdet, så målgruppen føler sig forbundet med det.
Voice over og voice over acting
Det er en særlig disciplin, der kræver en skuespiller med en stærk stemme. En stemme, der kan formidle budskabet på en overbevisende måde, uden at være synlig i reklamen. Jeg har erfaret, at dette kan være en god mulighed for producenter, der ønsker at fremhæve en bestemt type produkt eller service, eller for at opbygge en brandidentitet.
Som voice over skuespiller ved jeg, at stemmen i reklamer er en kritisk komponent, der kan gøre den store forskel på budskabets modtagelse. Derfor opfordrer jeg gerne produktionsselskaber, der producerer TV og radio reklamer, til at være opmærksomme på, hvordan de bruger stemmer i deres reklamer og sørge for at vælge den rette stemme til deres budskab og målgruppe.
Jeg har arbejdet sammen med mange professionelle og mindre professionelle lydstudier, så jeg har mange års erfaring på området.
Derudover har jeg jo mit eget lydstudie, så det behøver man ikke at tænke på når man hyrer mig.
I alt kan det siges, at stemmen i reklamer er en kritisk komponent, der kan være afgørende for en speak på en reklamefilm, en dokumentar eller en spillefilm. Og det samme er selvfølgelig gældende for en radioreklame eller TV reklame.