Skip links

Hvad søger folk efter når de skal bruge en voice over?

Hvad søger folk efter når de skal bruge en voice over?

Når folk skal bruge en voice over, søger de typisk efter en professionel stemme, der kan indtale en tekst til en video, et reklameklip, en præsentation eller en anden form for medieproduktion.

Nogle af de faktorer, som folk typisk tager i betragtning, når de vælger en voice over, inkluderer stemmets tonehøjde, tempo og intonation, samt dens generelle kvalitet og professionalisme. Derudover kan der også være specifikke krav til stemmen, såsom at den skal være beroligende, autoritær eller humoristisk, alt efter hvad der passer bedst til formålet med produktionen.

Der er meget stemmetræning indenfor skuespil, så derfor er det ofte skuespillere der bliver taget i betragtning når den slags skal vælges. Det er dog ikke alle skuespillere der har tid til den slags eller som har valgt at kaste sig over faget, så derfor er der også professionelle voice overs med skuespillererfaring, som tilbyder denne slags ydelser. Ligesom jeg gør.

Det er også vigtigt for mange mennesker, at stemmen taler et klart og tydeligt sprog og kan udtrykke følelser og budskaber på en overbevisende måde. Nogle gange kan der også være behov for en stemme med en bestemt accent eller dialekt, afhængigt af målgruppen eller det geografiske område, hvor produktionen skal distribueres.

Selvom jeg har flest danske opgaver, så tager jeg også engelske opgaver ind.

 

Hvilke andre muligheder bruges i branchen?

Nogle af dem, der søger en voice over har sikkert været flere overvejelser igennem. Der er nemlig mange ting, der kan supplere en voice over til en tv-reklame. Nogle af disse muligheder kan omfatte:

  1. I stedet for en voice over vælger nogen at bruge et stykke musik til at skabe den ønskede stemning eller følelse. Musik kan være et effektivt værktøj til at understrege budskabet i reklamen og skabe en emotionel forbindelse med seerne.
  2. Visuelle elementer, såsom billeder og grafik, kan også bruges til at formidle budskabet i reklamen. Dette kan være særligt effektivt, hvis man ønsker at skabe en visuel historiefortælling eller bruge humoristiske eller overraskende visuelle elementer til at fange seernes opmærksomhed.
  3. En anden mulighed er at bruge tekster, der vises på skærmen, til at formidle budskabet i reklamen. Dette kan være en effektiv måde at nå ud til seere, der har hørenedsættelse eller taler et andet sprog.
  4. Endelig kan man vælge at bruge skuespillere eller figurer til at formidle budskabet i reklamen. Dette kan være en effektiv måde at skabe en personlig forbindelse med seerne og skabe en følelse af tillid og troværdighed omkring produktet eller tjenesten.

Men uanset hvad er det en rigtig god ide at vælge en voice over i alle ovenstående eksempler, da du simpelthen rammer plet med en autoritær stemme til sidst eller i løbet af reklamen, som folk vil lytte til.

Leave a comment