Skip links

Sådan blev jeg kvindelig voiceover

Jeg startede min karriere som dansk voiceover i et studie i indre by for en stor international kunde.

Mit allerførste job, som dansk voiceover til en TV-reklame, var en vild oplevelse. Det var for et stor international brand, der havde booket mig til at speake deres TV-reklame. Og hvordan filan lander man så sådan en stor kunde, som sit allerførste?

Netværk er det korte svar. Den var nemlig en ven, der havde anbefalet mig, og BUM, så fik jeg det.

Kunden som valgte mig til at være deres danske kvindelige speaker til deres nye TV-reklame, var igen mindre end Coca Cola.

Det usædvanlige ved denne TV-reklame, som jeg skulle speake var, at den var meget lang. Jeg tror, at hele reklamespeaken varede omkring 31 sec. I dag er det slet ikke usædvanligt, for i dag er der langt mere storytelling i reklamefilm end der var dengang i 2006. Dengang var det mest speakafmeldinger, og korte tilbud om at købe en given vare. Hvis du lytter til TV-reklamer i dag i dit TV eller på nettet, så prøv at læg mærke til, hvor mange der bruger det greb, det er, at fortælle en lang historie. For eksempel bruger Arla det. Bankerne bruger det.

Dansk Voiceover i et fyldt studie.

Dengang i 2006, da jeg blev bookede som kvindelig speaker til at speake Coca Colas TV-reklame, var studiet i København fyldt af instruktører, kunden, producere, reklamebureauet mm. Lad mig bare sige, at der var mange mennekser. Som i virkelig mange mennesker.

Jeg ankommer og går i studiet. Jeg vidste ikke, at 15 mennekser skal overvære mit speak. Det var min allerførste gang, jeg speakede uden for radioen, hvor jeg arbejdede. Jeg mærker klart nervøsiteten, har svedige håndflader, og tør mund.Ikke skide smart, når man skal speake en TV-reklame. Men da jeg går i gang foran mikrofonen forsvinder nervøsiteten, og jeg går i kreativt og legende humør. Det var en super fed fornemmelse, at kreativiteten tog magten. Jeg bliver konstant rettede på, instrueret, afbrudt. Der bliver diskuteret mange små detaljer i studiet, og jeg fik en fornemmelse af, at der var lidt for mange, der gerne ville bestemme, hvordan slutresultatet på reklamespeaken blev.

Voiceover for mere end 3600 produktioner

Jeg husker tilbage på denne vilde start på min voiceover karrierer som fantastisk, sjov og legende. Det er sjældent i dag, er der sidder flere i studiet ud over produceren og kun på de store produktioner findes der også en instruktør. Noget af det, jeg synes er fantastisk ved at være kvindelig voiceover er netop at blive instrueret. At lege budskabet frem, og at prøve forskellige stile og stemninger, for at ramme den helt rigtige stemning lige i rumpetten, so to speak.

I dag har jeg nok lagt stemme til over 3600 produktioner, og det betyder selvfølgelig, at jeg har et kæmpe repertoire af instruktioner, jeg kan trække på, når det kun er mig i studiet. For de fleste af mine jobs i dag, klarer jeg fra mit hjemmestudie, heldigvis stadig ofte med en instruktør med online. Når jeg skriver heldigvis, er det fordi, det er sjovt, når vi sammen leger budskabet frem. Når instruktøren hører noget andet, end det jeg tænkte eller omvendt. Det er klart det, jeg synes, er magisk ved at være kvindelig speaker.

Jeg er faktisk stadig super stolt af resultatet, og meget taknemmelig over at de valgte mig som deres danske kvindelige speaker til deres TV-reklame. Du kan se den her.

Der er fart over feltet – instruktionen som jeg husker den var. UP-BEAT. Begejstring. Nærmest som om jeg skulle få åndenød af alt det, jeg skulle nå at sige. Jeg skulle råbe ud til verden, at I skal nyde livet.

 

 

Leave a comment